Sleepvaartmuseum Maassluis: Bouwen voor het Buitenland
De tentoonstelling 'Bouwen voor het Buitenland' is te zien in het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis van 25 februari tot en met zondag 27 augustus.
Met fraaie foto’s, modellen laat de wisseltentoonstelling “Bouwen voor het Buitenland” zien hoe vanaf het prille begin met stoomslepers tot de hightech slepers van nu die volledig elektrisch kunnen varen en slepen is het duidelijk dat de Nederlandse werven een prominente rol in deze tak van industrie spelen.
Buitenlandse opdrachtgevers zijn altijd van groot belang geweest voor Nederlandse werven. Voor de sleepvaart was en is dat nog steeds het geval. Al in 1884 werd in Nederland een sleepboot voor Engelse rekening gebouwd, die pas in 1963 werd gesloopt. Verder weg, tot in Zuid-Amerika en Azië, werd de faam van in Nederland gebouwde sleepboten verspreid doordat voor buitenlandse havenwerken de baggermolens en bakken door Nederlandse sleepboten werden aangevoerd. Onder de indruk bestelden de buitenlandse opdrachtgevers voor zichzelf sleepboten.
De opdracht in 1953 voor de bouw van de fraai gelijnde Edgar Bonnet, korte tijd de sterkste sleepboot ter wereld, kwam van de Suezkanaal Maatschappij. In de jaren 70 was er sprake van de enorme groei in de offshore-industrie. Nederlandse werven leverden een aantal stevige bevoorradingsschepen af, want op de Noordzee zijn de weersomstandigheden vaak heftig. Daarnaast werd standaardisering dé succesformule in de tweede helft van de vorige eeuw. Kommer Damen vond het uit en het betekende seriematige bouw van slepers zowel op zijn werven hier als in het buitenland.
Voor Belgische, Duitse, Franse en zelfs Zwitserse opdrachtgevers liepen vooral binnenvaartsleep- en later veel duwboten van stapel. De Bern (1923) is een voorbeeld van een indrukwekkend sterke Zwitserse radersleepboot met een vermogen waar menig zeesleepboot niet aan kon tippen en die in staat was de Rijn tot aan Bazel met een aantal geladen sleepschepen te bereiken. Mede dankzij innovatieve concepten, zoals van Voith-Schneider, ASD (Damen), Rotor (Kotug), Carrousel (Multraship) en EDDY zijn Nederlandse sleepboten zeer gewild in het buitenland.
Locatie: Nationaal Sleepvaart Museum, Furiekade, Maassluis
Tijd: woensdag, zaterdag en zondag van 12.00 – 16.00 uur
Prijs: € 5,00. Kinderen 4 t/m 12 jaar: € 2,50
Laat je reactie achter