advertentie KBITE

WOS

Anashya (11) uit Maassluis gezicht van campagne kinderarmoede: 'Mijn broodtrommel is vaak niet vol'

Anashya Soemai (11) uit Maassluis is het gezicht van een landelijke campagne van Stichting Ideële Reclame (Sire) over kinderarmoede. Door de toeslagenaffaire leven zij en haar familie al 10 jaar in armoede.

Maar praten over armoede is vaak nog een taboe en dat wil Anashya doorbreken door haar verhaal te vertellen.

"De campagne gaat over kinderarmoede en dat dat heel veel in Nederland voorkomt. Ook dat je erover moet gaan praten, want dan voel je je fijner, en mensen kunnen je dan helpen", legt Anashya uit. 

Een op de dertien kinderen in ons land leeft in armoede. Ook Anashya weet als geen ander hoe het is om te moeten leven met minder. "Ik ben opgegroeid in armoede, dus ik weet niet beter. Ik draag kleding soms twee of drie keer. Je ziet dat ik sommige kleding maandag aan heb en dan heb ik het woensdag ook weer aan. Dan merk je wel dat ik heel weinig kleding heb", vertelt Anashya. "Ik ga ook vaak niet met een broodtrommeltje vol naar school."

Ik ben opgegroeid in armoede, dus ik weet niet beter

• Anashya

De moeder van Anashya, Natasja Dipai, is blij dat er nu meer aandacht komt over dit onderwerp. "Er zal niet gelijk een oplossing zijn, daar moeten we naar toewerken door het meer bespreekbaar te maken. Maar om er al thuis over te praten, ben je al een heel eind op weg."

Wat hoopt Anashya dat er door deze campagne gaat veranderen in Nederland? "Dat armoede helemaal niet meer voorkomt en dat mensen elkaar gaan helpen. Dat de toeslagenaffaire niet meer mag gebeuren."

Laat je reactie achter