advertentie TipTop

WOS

Appartementencomplex Maassluis heeft geen energieleverancier nodig

Appartementencomplex Uilenstaete in de Korhoenstraat in Maassluis is niet meer afhankelijk van energiemaatschappijen voor de stroom.

Op het dak van het gebouw zijn namelijk 300 zonnepanelen geplaatst en ook speciale batterijen waarin het overschot van de stroom wordt opgeslagen. En dat is genoeg om de 29 huishoudens te voorzien van elektriciteit.

"Het is het eerste project van Europa waar een compleet nieuw stroomnetwerk achter de meters is geplaatst", vertelt René ter Veer van het bedrijf 'Voor de VVE'. De stroom die door de zonnepanelen is opgewekt gaat niet naar het elektriciteitsnet, maar direct naar de huishoudens onder het dak. En het teveel aan energie wordt opgeslagen in batterijkastjes in een speciaal kamertje op het dak. "Die kastjes zijn zo gemaakt dat ze bij brand onder water kunnen worden gezet, zonder dat de brandweer naar binnen moet. Onder water zetten is namelijk de enige veilige manier om batterijen te blussen."

Voor de Vereniging van Eigenaren kwam het duurzaamheidsproject als geroepen. "Het gebouw is al zo'n twintig jaar oud, dus het dak was aan vervanging toe. Daarnaast wilden we verduurzamen op een manier waarop alle bewoners meeprofiteren", legt VVE-bestuurder Wim Boers uit. "We zijn er heel blij mee."

Dak van de toekomst

Volgens Ter Veer is elk plat dak van een flat geschikt voor zo'n zelfde constructie als in de Korhoenstraat. "Er zijn dus nog zo'n 180.000 daken in Nederland waar dit ook zou kunnen gebeuren." Hij denkt dan ook dat dit 'het dak van de toekomst' is. Energie opwekken en op dezelfde plek opslaan en gebruiken is volgens hem een duurzame optie. "Daarnaast geeft het geen uitzichtvervuiling, omdat je de panelen vanaf de grond nauwelijks ziet."

En de bewoners:  die hoeven niet bang te zijn dat de stroom ineens op is. "Als het goed is, leveren de panelen die er nu liggen jaarlijks 100.000 kilowattuur aan stroom op. Ons verbruik is 75.000 kilowattuur per jaar. Dat is voor de huishoudens en de gemeenschappelijke ruimte met lift. Dus in de toekomst zouden we nog na kunnen denken over elektrische laadpalen of elektrische cv-ketels bij het gebouw", voegt Boers toe.

Laat je reactie achter