advertentie Boekestijn

Brexit-parkeerterrein Ed de Vries

‘Brexit-parkeerplaats gaat echt weg’

De zogeheten Brexit-parkeerplaats op de Oranjeheuvel aan de Polderhaakweg in Hoek van Holland zal worden gesloopt.

Dat hebben B en W van Rotterdam nog eens onderstreept in hun beantwoording van zienswijzen die zijn ingediend op het ontwerpbestemmingsplan Oranjebonnen.
De gebiedscommissie van Hoek van Holland wilde de parkeerplaats behouden "zolang dat vanwege de verkeerssituatie en veiligheid van Hoek van Holland noodzakelijk is". Het college van B en W stelt nu: "Een parkeerplaats binnen Oranjebonnen heeft echter een erg grote impact op de  stikstofberekeningen vanwege CO2-uitstoot bij realisatie en de grote verkeersaantrekkende werking van een parkeerplaats en is daarom niet als functie meegenomen."

Het in maart 2019 aangelegde parkeerterrein was bedoeld voor vrachtwagenchauffeurs die na het ingaan van de Brexit hun douanepapieren voor Groot-Brittannië nog niet op orde zouden hebben. Na de ingang van de Brexit, begin dit jaar, heeft het parkeerterrein - dat ruimte biedt aan 200 vrachtwagens - slechts kort dienst gedaan en werd er amper gebruik van gemaakt. Medio februari werd al besloten het terrein weer af te sluiten en de tijdelijke voorzieningen weg te halen. De aan Rijkswaterstaat verleende vergunning verliep op 28 maart.

Op ongezette tijden maken motorrijders, zonder toestemming, gebruik van het terrein, vooral in de weekeinden. Deze zondagmiddag waren er meer dan honderd mensen aanwezig met auto’s en motoren. Een ongeluk maakte rond kwart over drie een eind aan de activiteit.    

Na verwijdering van de hekken en het asfalt zal het terrein weer in de oorspronkelijke staat verkeren. "Er zal worden toegezien door het bevoegd gezag dat er geen verslechtering is ontstaan van de conditie van de leeflaag", belooft het college.

Zonnepanelenpark
De locatie van het Brexit-parkeerterrein is onderdeel van een gebied met een omvang van 25 hectare waarop volgens het nieuwe bestemmingsplan een zonnepanelenpark zal worden aangelegd. Aan de rand van het complex blijft het inmiddels gerealiseerd mountainbikeparcours intact.
 
De gebiedscommissie vindt het zonde "om 25 hectare van een natuurgebied, die maximaal 25 MW energie oplevert, met als bestemming recreatie te misbruiken voor een minimale energievoorziening".
Reactie van het college: "De zonneheuvel betreft geen natuurgebied maar een voormalige slibstortplaats. De locatie is  gesaneerd middels een leeflaag die intact moet blijven en waarop een zorgplicht rust."
Het is volgens het college niet mogelijk om een waterpartij aan te brengen of om bomen te planten, omdat deze recreatieve vormen de leeflaag aantasten. Hierdoor is de locatie ongeschikt voor vele bestemmingen maar wel geschikt voor een zonnepark. "De verwachting is dat het zonnepark circa 37 MW opgesteld vermogen zal hebben", stelt het college tegenover de veronderstelde 25 MW van de gebiedscommissie.

Toegankelijkheid
Wel zal het zonnepark worden gecombineerd met recreatie door het aanleggen van wandelroutes door de velden met zonnepanelen heen en een mountainbikeparcours langs de randen. Ook zal een klein deel van het zonnepark toegankelijk zijn en is er plek voor een kleinschalig educatief-informatiecentrum. Het ontwerp van de combinatie van zonnepark met recreatie heeft de instemming gekregen van de provincie Zuid-Holland, aldus het college.

Drukte deze zondagmiddag bij en op het Brexit-parkeerterrein

Laat je reactie achter