advertentie KBITE

Omroep West

Dreigend tekort arbeidsmigranten: 'Scholieren vangen het nu op, maar is geen structurele oplossing'

Westlandse uitzendbureaus en kwekerijen hebben grote moeite om aan voldoende kwalitatief goede arbeidsmigranten te komen.

Dat komt onder andere doordat de arbeidskansen in de Oostbloklanden waar de arbeidsmigranten veelal vandaan komen enorm zijn verbeterd. "In de zomermaanden kunnen scholieren de tekorten opvangen, maar het is geen structurele oplossing."


Op een doordeweekse dinsdagochtend om 7.30 uur staat Dylan uit Maasdijk al in de kas van Combivliet. Zijn werkzaamheden: bladsnijden van de tomatenplanten. "Het is zo fijn dat ik hier zelf mijn uren kan indelen", vertelt hij.


"Daardoor heb je nog wat aan je middag. En daarnaast is het ook hartstikke gezellig." Martine van der Meer, HR manager bij Combivliet ziet dat ook. "Zeker tijdens de lockdown waarin jongeren weinig te doen hadden, werkten ze liever samen in de kas. Hier hadden ze elkaar nog."

Dankbaar gebruik

Kwekers maken dankbaar gebruik van het enthousiasme van de scholieren. "Juist omdat het voor ons steeds moeilijker is om aan mensen te komen", zegt kweker Walter Zuiderwijk uit Honselersdijk.


Ook de uitzendbureaus merken dat. "We hebben veel concurrentie van omliggende landen, zoals Duitsland die ook veel arbeidsmigranten werven", zegt Rita Kostwinder van NL Jobs. "Voor Poolse krachten is dat makkelijker, omdat ze dan in de weekenden gewoon naar huis toe kunnen."

Medewerkers van de toekomst

Daarnaast is de economische situatie in het land van herkomst enorm verbeterd. "We zullen steeds verder op moeten schuiven naar het oosten om nog de juiste mensen hier heen te krijgen. Daarnaast proberen wij het via campagnes en extra bonussen voor hen zo aantrekkelijk mogelijk te maken, en tot slot boren we andere doelgroepen aan, zoals studenten en scholieren, maar die kunnen de arbeidsmigranten nooit vervangen."


Martine van der Meer beaamt dat: "Het is voor hen een bijbaan. Ze kunnen geen fulltime job van een arbeidsmigrant opvangen." Het uitzendbureau probeert hen wel te mobiliseren om na de zomervakantie in de kas te blijven werken als weekendkracht en vooral ná hun schooltijd te blijven of terug te keren. "Ook in de tuinbouw kan je tegenwoordig allerlei functies vervullen die je bij alle grote bedrijven ziet, bijvoorbeeld in de communicatie of marketing. We zien dan ook dat ze steeds vaker blijven hangen, en daarom blijven we ook in hen investeren. Dit zijn dé medewerkers van de toekomst."

Laat je reactie achter