advertentie TipTop

WOS

Meerderheid aanvragen voor laadpalen elektrische auto's afgewezen

Honderden elektrische rijders in Westland kregen in de afgelopen jaren 'nee' te horen, toen ze bij de gemeente vroegen om een laadpaal in hun straat.

Dat blijkt uit eigen onderzoek van de WOS. In twee jaar tijd werd bijna 70 procent van de aanvragen voor een laadpaal afgewezen.

Enorme behoefte

In Westland staan nu 105 laadpalen voor elektrische auto’s en de behoefte hiervoor blijft toenemen, bevestigt ook een woordvoerster van de gemeente. "Je kunt wel stellen dat de behoefte aan laadpalen, en daarmee het aantal aanvragen, de afgelopen paar jaar een vlucht heeft genomen."

Tussen 26 maart 2018 en 27 april 2020 werden uit de elf Westlandse dorpen liefst 277 aanvragen voor een laadpaal gedaan, 15 daarvan leidden in die periode daadwerkelijk tot plaatsing en van 73 was het proces nog gaande. Liefst 189 aanvragen werden afgewezen.

Lijst opgemaakt per 1 juli 2020. Omdat er op dat moment nog meerdere palen 'in ontwikkeling' waren, is de kaart daarom mogelijk onvolledig.

Beoordeling

Zodra iemand een aanvraag voor een laadpaal doet, wordt deze beoordeeld. In eerste instantie door energieleverancier Engie, die de palen in beheer heeft, en op een eventueel later moment door de gemeente. Er gelden verschillende toetsingscriteria. Zo mag de aanvrager geen eigen oprit hebben, want zo iemand kan makkelijk op eigen terrein laden. Ook moet je kunnen aantonen dat je een elektrische of hybride auto hebt. Maar misschien wel de belangrijkste eis is dat er binnen 250 meter loopafstand van de woning geen andere laadpaal mag staan. En staat die er wel, dan komt er alleen één bij, als de andere al druk bezet is.

Veruit de meeste aanvragen (158) werden vanwege die afstandsregel afgewezen, maar diverse aanvragers kunnen zich niet in die reden vinden. Zij noemen de regel heel zwart-wit. "Mijn aanvraag werd afgewezen, maar een buurman die 50 meter verderop woont deed een aanvraag voor precies dezelfde locatie en die werd wel goedgekeurd", zegt een Maasdijker, die nu overigens niet meer elektrisch rijdt.

Ook Ben Boers uit ’s-Gravenzande snapt niet dat zijn twee aanvragen in augustus 2018 en januari 2019 niet leidden tot een nieuwe laadpaal. "Er stond inderdaad al een paal binnen 250 meter, maar die was steeds stuk. Inmiddels is er wel een nieuwe neergezet, maar ik grijp nog steeds regelmatig mis."

Kritisch

Ook de gemeente ziet de grote, toenemende, vraag en de vele afwijzingen. Reden om kritisch naar het eigen beleid te kijken. "Met het oog op de toekomst wordt nu gekeken of de 'grens' van 250 meter wellicht verkleind moet worden zodat meer laadpalen geplaatst kunnen worden”, aldus een woordvoerster. Daarnaast werkt de gemeente ook aan een strategische kaart, die ervoor moet zorgen aan de behoefte kan worden voldaan.

Over dit onderzoek

Elektrisch rijden heeft in Nederland de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Op 1 januari 2020 stonden er 107.000 volledig elektrische auto’s geregistreerd, 62.000 meer dan in 2019. In Westland gaat het om 588 volledig elektrische auto’s. In het Klimaatakkoord is daarnaast afgesproken dat gemeenten eind dit jaar een visie op de laadinfrastructuur hebben liggen. Vanuit die gedachten zijn de drie gemeenten in ons uitzendgebied gevraagd naar de huidige stand van zaken.

Behalve antwoorden hebben wij in Westland ook inzicht gekregen in een tweetal documenten: een overzicht met bijna 300 aanvragen en de status daarvan én de verbruiksgegevens van zo’n 90 laadpalen. De WOS heeft de gegevens geanalyseerd op zaken als wachttijden, aantallen af- en toewijzingen en laadbeurten. Hierover verschijnen deze week drie verhalen.

Dit verhaal werd mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Dtv, Omroep Venlo, Studio040 en de WOS werken gezamenlijk aan lokale onderzoeksjournalistiek.

Laat je reactie achter