advertentie KBITE

Hardt Hyperloop

Onderzoek naar 'hyperloop voor bloemen' tussen Westland en Schiphol

Worden bloemen uit Westland in de toekomst per hyperloop naar Schiphol vervoerd? Daarover loopt de komende tijd een onderzoek.

Het Delftse bedrijf Hardt Hyperloop heeft samen met de gemeenten Westland en Haarlemmermeer een convenant getekend waarmee de mogelijkheden voor zo'n cargoloop kunnen worden onderzocht. Ook partijen als ABC Logistics, Dümmen Orange en Dutch Flower Group zijn bij het project betrokken.
Een hyperloop wordt ook wel omschreven als een vacuümtrein, zeg maar een levensgrote buizenpost.

Een tracé tussen Westland/Rotterdam en Schiphol zou de eerste goederenverbinding per hyperloop in Nederland zijn. Het onderzoek zal ongeveer een jaar gaan duren. Projectleider Rik Roeske hoopt dat in 2025 een proef kan worden gestart en dat er in 2030 een Nederlands cargoloop-netwerk ligt.

De cargoloop moet als duurzaam alternatief gaan gelden voor het vervoer van goederen over de weg. Bovendien kan vervoer per hyperloop een stuk sneller zijn,  omdat het zich ongehinderd van A naar B beweegt. "Als je iets met de vrachtwagen vervoert, kan het in één of twee uur op de bestemming zijn. Dat zorgt voor veel onzekerheid. De cargoloop is meer voorspelbaar. Je weet precies wanneer iets aankomt", aldus Roeske.

Hardt Hyperloop

Hardt wil zich met de cargoloop voornamelijk richten op vracht met een beperkt gewicht en een hoge waarde. Bloemen, planten en groenten uit de Westlandse kassen zijn daar een voorbeeld van. "We denken dat hier een markt voor is", aldus Roeske. In het onderzoek wordt nu onder andere gekeken naar de inpassing. "Niemand moet er last van hebben. We willen niet dat bijvoorbeeld iemand zijn voortuintje verliest door de aanleg van de cargoloop." Op dat vlak zijn de overheden die betrokken zijn in het project een belangrijke partner voor het bedrijf.

Het bedrijf is in Groningen momenteel bezig met de aanleg van een drie kilometer lange testbaan voor de hyperloop. Dat complex moet in 2022 af zijn. Onder meer Tata Steel, Vattenfall, IHC, Schiphol en bouwbedrijf BAM zijn erbij betrokken.

Programmaleider Rik Roeske vertelt meer over de mogelijkheden bij Maarten in de Middag

Laat je reactie achter