advertentie KCI Cultuurweb

Archief WOS

Reconstructie N468 gaat door, weg blijft in beheer provincie

De reconstructie van de N468 tussen Maasland en Schipluiden begint naar verwachting medio 2023. De voorbereidingen voor de uitvoering gaan van start.

Dat liet omgevingsmanager Marcel Floor dinsdagavond optekenen tijdens een raadsinformatiebijeenkomst in Midden-Delfland. De provincie en het hoogheemraadschap waren als uitvoerende partijen naar Schipluiden gekomen om de gemeenteraad bij te praten.

De weg moet tussen het dorp Maasland en de aansluiting op de A4 bij Schipluiden volledig op de schop: niet alleen het wegdek wordt aangepakt, ook de oude, verzakkende, veendijk wordt aangepakt. Over de reconstructie wordt al zeker zo'n tien jaar gesproken. Uiteindelijk ondertekenden gemeente, provincie en het hoogheemraadschap in 2019 een samenwerkingsovereenkomst voor het project.

Aanvankelijke planning was eerder om in 2019 al te beginnen met de werkzaamheden, maar dat werd door diverse omstandigheden steeds uitgesteld. Vorig jaar leek het er toch echt op dat de weg in het derde kwartaal van 2022 op de schop kon gaan, maar in mei bleek er een nieuwe tegenvaller te zijn: de grondstofprijzen waren enorm gestegen, met wel 75 tot 100 procent. Voor de provincie op dat moment reden om het project even on hold te zetten.

Besparen op grondstoffen

In de afgelopen tijd is een aantal scenario's onderzocht. Zo is gekeken naar de mogelijkheid om levensduurverlengend onderhoud uit te voeren en de reconstructie met vijf jaar uit te stellen. Daaruit bleek echter dat  weg en dijk op bepaalde delen in een dusdanig slechte staat verkeren, dat aanpak op korte termijn noodzakelijk is.

Omdat uitstel niet mogelijk is, is overgegaan naar optie 2: het doorvoeren van zogenoemde optimalisaties om zo te besparen op grondstoffen en dus ook kosten.

Geen overdracht naar gemeente

Waar ook op wordt bespaard: de overdracht van de weg naar de gemeente. Eerder was het de bedoeling dat de gemeente na de reconstructie eigenaar van de weg zou worden. Bovendien zou de gemeente een 'bruidsschat' meekrijgen die goed is voor vijftien jaar onderhoudskosten aan de weg. Nu blijft de provincie eigenaar.

De weg is ontsluitend, maar het moet geen doorgaande weg zijn.

Gedeputeerde Frederik Zevenbergen

Dat betekent niet dat bestaande afspraken over de toekomst weg worden genegeerd. Het plan om de N468 in te richten als 'lokale weg', blijft. "De weg is ontsluitend, maar het moet geen doorgaande weg zijn", zei gedeputeerde Frederik Zevenbergen, die ook bevestigde dat de weg geschikt wordt voor vrachtwagen met een gewicht van 40 ton. "Maar de beperking blijft 20 ton. We zijn aan het kijken of we halverwege de weg een meetpunt kunnen maken met een camera, zodat verkeer zonder ontheffing een boete krijgt. Melktransport mag de weg wel gebruiken."

Volgens Zevenbergen bleek eerder dit jaar dat de weg nu nog, ondanks het verbod voor voertuigen zwaarder dan 20 ton, wordt gebruikt door verkeer dat daar niet mag komen. In april was namelijk een vrachtwagen in het water langs de Gaagweg terecht gekomen en die moest op de kant worden getakeld. "Die vrachtwagen was zwaarder dan 20 ton", aldus Zevenbergen.

Uitstel

Vorige maand besloten alle partijen dat het project in deze vorm door kan gaan. De aannemer, BAM, is inmiddels geselecteerd en samen met het bouwbedrijf wordt nu gewerkt aan een uitvoeringsontwerp. Duidelijk is nu al dat het werk wordt opgeknipt in zes verschillende trajecten. Op de drie 'dijktrajecten' (Gaagweg, Molenweg en Rijksstraatweg) ligt het meeste werk. De Oostgaag is eveneens een groot project. Het werk op de trajecten 'rondweg Schipluiden' en Klaas Engelbrechtsweg zullen het snelst gaan. Maar met welke deel wordt begonnen, is nu nog niet duidelijk.

Wat ook niet duidelijk is, is wanneer de reconstructie van start kan gaan. In 2023 kan er een vergunning worden aangevraagd, maar er zijn nog veel onzekerheden waar het project mee te maken heeft. "Stikstof hangt nog in de lucht, we weten niet wat dat voor ons gaat betekenen", aldus omgevingsmanager Floor. Verder kan het vergunningtraject veel tijd in beslag nemen en moeten er gronden worden aangekocht. Ook krijgt de provincie te maken met de invoering van de nieuwe omgevingswet, die nu is uitgesteld naar medio 2023. "Gaan we werken volgens de oude of de nieuwe wijze? De vergunning gaan we nu ter inzage leggen volgens de oude wetgeving."

Al met al is de verwachting dat het project volgend jaar nog niet op alle trajecten in uitvoering is.

Kansen voor glasvezel

Als de weg open ligt, kunnen er ook werkzaamheden worden uitgevoerd aan kabels en leidingen. Netbeheerder Westland Infra en waterbedrijf Evides zijn in die hoedanigheid betrokken in het project.

Mogelijk sluiten ook andere partijen, zoals KPN, aan. Die hebben nu namelijk de mogelijkheid om een glasvezelverbinding aan te leggen. Eerder meldde Deltafiber Nederland na onderzoek dat het in het buitengebied niet haalbaar is om zo'n netwerk betaalbaar aan te leggen. In plaats daarvan is het bestaande netwerk versterkt, zodat bewoners toch sneller op het internet kunnen surfen.

Voor omwonenden en andere geïnteresseerden worden de komende tijd een informatiebijeenkomst, keukentafelgesprekken en inloopspreekuren gehouden.

Laat je reactie achter

Veiligheidsregio waarschuwt voor neervallende roetdeeltjes
BRAND BIJ AVR

Veiligheidsregio waarschuwt voor neervallende roetdeeltjes

BRAND BIJ AVR

Veiligheidsregio waarschuwt voor neervallende roetdeeltjes

De Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) waarschuwt voor neervallende roetdeeltjes in het gebied tussen Maassluis en Vlaardingen. De roetdeeltjes zijn afkomstig van de grote brand bij afvalverwerker AVR in de Rotterdamse Botlek.

Diefstal en 'ravage' bij voetbalvereniging VDL Maassluis
112

Diefstal en 'ravage' bij voetbalvereniging VDL Maassluis

Bij voetbalvereniging VDL Maassluis zijn eerder deze week ballen gestolen door twee mannen die in de nacht over het hek zijn geklommen. Ook lag er veel afval op het terrein, nadat de twee de prullenbakken hadden doorzocht op flesjes met statiegeld.

Westlandse Elise uit B&B Vol Liefde werd verliefd op vriend B&B-eigenaar
KIJKCIJFERHIT

Westlandse Elise uit B&B Vol Liefde werd verliefd op vriend B&B-eigenaar

Vrijwel iedereen had het erover deze zomer: B&B Vol Liefde. De Westlandse Elise Raateland (27) deed mee aan het programma, kwam voor B&B-eigenaar Joy, maar eindigde in de armen van een goede vriend van hem.

Grootschalige verkeerscontroles in Maasland en Maassluis
POLITIE

Grootschalige verkeerscontroles in Maasland en Maassluis

De politie heeft donderdagmiddag en -avond in Maasland en Maassluis grootschalige verkeerscontroles gehouden. Daarbij zijn onder meer messen, drugs en auto's in beslag genomen.

Drie voertuigen botsen op elkaar bij Honderdland
AANRIJDING

Drie voertuigen botsen op elkaar bij Honderdland

Bij Honderdland in Maasdijk zijn drie voertuigen met elkaar in botsing gekomen. Een automobilist raakte gewond en is overgebracht naar het ziekenhuis.

Bomen hebben het moeilijk door klimaatverandering
NATUUR

Bomen hebben het moeilijk door klimaatverandering

Uit een Duits onderzoek blijkt dat bomen massaal sterven door de klimaatverandering. WOS-huisboswachter Heleen Verduijn ziet dat ook bomen in de regio het erg moeilijk hebben.

Grootschalige verkeerscontroles in Maasland en Maassluis
POLITIE

Grootschalige verkeerscontroles in Maasland en Maassluis

De politie heeft donderdagmiddag en -avond in Maasland en Maassluis grootschalige verkeerscontroles gehouden. Daarbij zijn onder meer messen, drugs en auto's in beslag genomen.

Drie voertuigen botsen op elkaar bij Honderdland
AANRIJDING

Drie voertuigen botsen op elkaar bij Honderdland

Bij Honderdland in Maasdijk zijn drie voertuigen met elkaar in botsing gekomen. Een automobilist raakte gewond en is overgebracht naar het ziekenhuis.

Bomen hebben het moeilijk door klimaatverandering
NATUUR

Bomen hebben het moeilijk door klimaatverandering

Uit een Duits onderzoek blijkt dat bomen massaal sterven door de klimaatverandering. WOS-huisboswachter Heleen Verduijn ziet dat ook bomen in de regio het erg moeilijk hebben.