advertentie TipTop

Een afgesloten zitgelegenheid op de veerboot. Rijnmond

Stena Line blijft tijdens coronacrisis 'gewoon' varen

Wie denkt dat de veerboot tussen Hoek van Holland en het Britse Harwich tijdens de coronapandemie aan de ketting lag, heeft het mis.

Er is  doorgevaren, vertelt Mariel Korpel van de rederij bij mediapartner Rijnmond: "Het is mooi dat wij een belangrijke rol hebben kunnen spelen in deze tijd. We zijn een groot onderdeel van de voedselketen, medische keten en transportketen. We zijn er trots op dat we daarin een rol van betekenis hebben gespeeld. We hebben altijd gevaren, dus de goederen die nodig waren hebben we telkens kunnen vervoeren tussen Nederland en Engeland."

Aan boord is normaliter ruimte voor 1.200 passagiers. Ook vrachtwagens, caravans, auto's en campers kunnen mee. Nu anderhalve meter afstand de norm is, is de capaciteit wel wat teruggedraaid. Ook zijn bepaalde delen van het schip dicht. "Maar we zijn heel blij dat we kunnen varen", zegt Korpel.

Uitgerust
Een overtocht duurt gemiddeld 6,5 tot 8 uur. Maar passagiers zitten langer op het schip. "Dat heeft te maken met de nachtafvaart. Dan kom je 's ochtends vroeg al aan in Harwich. De vrachtwagens gaan dan van boord, maar passagiers mogen nog even blijven slapen."

Zo komen passagiers dus goed uitgerust aan in Engeland of Nederland. Volgens Korpel is dat ook één van de voordelen van het reizen per boot in plaats van per vliegtuig. "En je kan je eigen voertuig meenemen. Dat wordt in een vliegtuig nogal lastig. Ook mag er onbeperkt bagage mee." Aan boord is bovendien genoeg te doen: "Lekker eten, naar de bioscoop, shoppen en natuurlijk de hutten om in te slapen."

Poetsen, poetsen, poetsen
De hygiëne aan boord is belangrijker dan ooit. "Er wordt veel meer schoongemaakt", zegt Korpel. "De hutten worden nog beter ontsmet, de relingen en deurposten extra gepoetst. Het schoonmaken is een nog belangrijker onderdeel van de werkzaamheden aan boord geworden."

Laat je reactie achter