advertentie VEMO Lease top

Nationaal Archief CCO, Anefo, fotograaf: Koen Suyk.

Streekhistorie: Spoorwegongeval in Hoek van Holland

Op maandag 17 april 1978 omstreeks 14.00 uur stond de stoptrein van Hoek van Holland naar Rotterdam-Centraal (no. 908) langs het perron van station Hoek van Holland-Haven te wachten. Het treinstel bestond uit twee delen en moest om 14.06 uur vertrekken.

Op het spoorwegemplacement werden die dag onderhoudswerkzaamheden aan een wissel uitgevoerd. Door een 'knipperende' wissel had de trein 2 minuten vertraging. Na het vertreksein van de conducteur verliet de trein het station. Het eerste seinlicht langs het spoor stond op groen zodat de machinist door kon rijden.

Toen de trein omstreeks 14.10 uur ter hoogte van de Willem van Houtenstraat kwam had hij een aanvangssnelheid van 30 à 40 kilometer per uur. Op dat moment ontspoorde het voorste treinstel op de bewuste wissel en viel naar rechts, naast de rails. In dat treinstel zaten elf passagiers. Drie van hen raakten gewond. In het achterste treinstel zaten twaalf passagiers. Hier vielen geen gewonden.

Direct na het ongeval werd alarm geslagen en kwamen er twee ambulances, de Hoekse huisartsen A. Hut, A.M. Venker en R. de Groot, samen met enkele leden van de EHBO al snel op de plaats waar het treinstel lag.
De drie gewonden werden direct door hen opgevangen en behandeld. Dit waren de 63-jarige I. Nijeboer uit Amersfoort, die een hersenschudding en een fractuur aan zijn linkerschouder opliep, de 33-jarige N. Schellevis uit 's-Gravenzande, die vermoedelijk een wervelfractuur opliep en de 56-jarige mevrouw Van Diessen uit Hoek van Holland, die lichte verwondingen opliep.

De twee zwaargewonde mannen werden in een ambulance naar het Academisch ziekenhuis Dijkzigt in Rotterdam gebracht. De lichtgewonde vrouw kon in de politieauto bijkomen van de schrik. Zij vertelde dat de trein schommelde, waarna zij een schok voelde en de trein met veel lawaai langzaam begon te kantelen.

De onderhoudsmonteur van de NS, A. Kilsdonk, die samen met collega's aan de wissels werkte, moest rennen voor zijn leven. Hij vertelde dat hij de trein recht op zich af zag komen. Zijn gereedschapswagen werd verpletterd door de trein. Om de passagiers uit het voorste treinstel te krijgen, moesten de hulpverleners ladders tegen de treinwand zetten. De passagiers die aan de landzijde hadden gezeten, vielen tijdens het kantelen van de trein naar beneden. Zij moesten worden opgehesen om uit het treinstel te komen. De passagiers die aan de kant van de Nieuwe Waterweg zaten, hadden geen of zeer licht letsel.

De niet-gewonde treinpassagiers werden met een busje teruggebracht naar station Hoek van Holland-Haven. Van de twee slachtoffers uit het Dijkzigt-ziekenhuis kon Nijeboer na behandeling naar huis. Schellevis werd op 18 april uit het ziekenhuis ontslagen.

Nationaal Archief CCO, Anefo, fotograaf: Koen Suyk.

Het treinverkeer was van 14.10 uur tot 15.30 uur in beide richtingen gestremd. Van 14.30 uur tot 15.30 uur werden er bussen ingezet tussen station Hoek van Holland-Haven en station Maassluis-West. Vanaf 15.30 uur kon men weer over één spoor rijden. Nadat het treinstel was opgetakeld en op het spoor gezet, werd de trein weggesleept.

Doordat de trein nog met geringe snelheid had gereden, viel volgens de Nederlandse Spoorwegen de schade door het ongeval mee.

Auteur: Dirk Ruis van Historisch Genootschap Hoek van Holland en Stichting Fort aan den Hoek van Holland

Laat je reactie achter