advertentie Flora College

WOS

Toplicht of stoplicht: Overbodige verkeerslichten in Den Hoorn?

De WOS riep onlangs lezers van onze website en app op om de meest opvallende verkeerslichten in de regio door te geven.

Welk licht is overbodig, waar sta je onnodig lang te wachten of waar staat het licht verkeerd afgesteld?

De komende dagen behandelen we elke dag één situatie die is doorgegeven door één of meerdere mensen en waarvan wij vinden dat die meer uitleg verdient. In deel twee van het drieluik hebben we het over een nu nog veel gebruikt kruispunt in Den Hoorn. Het kruispunt bij de Woudseweg en Harnaschdreef.

Een kleine tien jaar staan er nu verkeerslichten op deze locatie. Sinds de komst van de Zuidhoornseweg een paar jaar geleden is de verkeerssituatie iets veranderd en is het er ook wat drukker geworden. Maar of het er druk genoeg is voor verkeerslichten? Hoorenees Edwin van der Spek betwijfelt het. "Ik sta regelmatig voor niets te wachten. Als ik op de fiets ben en lang sta te wachten terwijl er niets aankomt, krijg ik toch de neiging om door te rijden", zegt Van der Spek.

Tekst gaat door onder de video.

Verkeerswethouder Frank ten Have herkent de frustratie. "Ik heb daar ook wel eens staan wachten en dat ik dacht, dat duurt best lang." Maar de lichten staan er volgens hem niet voor niets. "Dat is op verzoek van de politie, omdat er best veel verkeer langskomt. Schoolkinderen, vrachtwagens en een bus."

De wethouder denkt dat het ook wel meevalt hoe lang het wachten daadwerkelijk duurt. "De lichten werken op het verkeersaanbod, dus daar waar het meeste verkeer komt, gaat-ie het eerste op groen. De maximale tijd dat je staat te wachten is 40 seconden. Dat voelt best lang, maar uiteindelijk valt dat ook wel mee."

Van der Spek hoopt dat het kruispunt wordt vervangen door een rotonde, "dat is beter voor de doorstroming". Maar dat is eerder al door de gemeente bekeken en bleek niet mogelijk. Ten Have: "Het lijkt er best ruim uit te zien, maar een rotonde past hier niet. We hebben ook te maken met vrachtverkeer en bussen, daar zijn ook eisen aan verbonden."

Reinier de Graafweg

Het is goed mogelijk dat de lichten in 2021 veel sneller op groen gaan. Naar verwachting gaat in februari de nieuwe Reinier de Graafweg in Delft namelijk open. Die vormt een verbinding tussen de Woudseweg en A4 en het Delftse ziekenhuis. "We verwachten dan veel minder verkeer hier, op de Harnaschdreef en Woudseweg", zegt Ten Have. "Er is ook al afgesproken dat we dan opnieuw naar de afstelling van de verkeerslichten gaan kijken. Dat zit dus al in de planning."

De opening van die Reinier de Graafweg moet ook een andere verkeerssituatie die op onze kaart werd genoemd duidelijker maken. De lichten bij de Overgaagbrug, de brug die de Zuidhoornseweg en Reinier de Graafweg knipperen nu constant oranje. Daardoor moeten weggebruikers zelf voorrang verlenen. Maar het verkeerslicht springt op rood zodra de brug opengaat. Ook verkeer dat rechtsaf wil, moet dan wachten. "Als de verbinding Reinier de Graafweg – Zuidhoornseweg opengaat, zal het verkeerslicht vanwege de grote hoeveelheid verkeer continu in werking zijn", reageert een verkeersmedewerker. Overigens is het gezien de beperkte ruimte niet mogelijk om extra een extra strook voor verkeer rechtsaf te maken.

Dit verhaal werd mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Dtv, Omroep Venlo, Studio040 en de WOS werken gezamenlijk aan lokale onderzoeksjournalistiek.

Laat je reactie achter