advertentie VEMO Lease top

Toplicht of stoplicht: Stilstaan en direct weer optrekken op Westerleeplein

De WOS riep onlangs lezers van onze website en app op om de meest opvallende verkeerslichten in de regio door te geven.

Welk licht is overbodig, waar sta je onnodig lang te wachten of waar staat het licht verkeerd afgesteld?

Deze week behandelen we een aantal situaties die zijn doorgegeven door één of meerdere mensen en waarvan wij vinden dat die meer uitleg verdienen. In het laatste deel van ons drieluik kijken we naar een veelgebruikte route in Westland: de Burgemeester Elsenweg en de twee turborotondes. De weg en de verkeerslichten zijn van de provincie Zuid-Holland, maar op ons verzoek geeft de gemeente Westland uitleg.

Afzonderlijk van elkaar nomineerden drie mensen dezelfde situatie die speelt op het Westerleeplein én het iets verderop gelegen Vlietpolderplein in Naaldwijk. De twee turborotondes zijn respectievelijk zes en zeven jaar geleden geopend en moeten zorgen voor betere bereikbaarheid in Westland en meer verkeersveiligheid.

In april 2015 zijn de verkeerslichten al eens anders afgesteld, omdat ze niet goed op elkaar waren afgestemd. Maar dat zou volgens de drie melders nogmaals moeten gebeuren. "Op het moment dat je aankomt rijden vanuit 's-Gravenzande richting knooppunt Westerlee staat het licht op rood, als je stopt, springt het licht meestal gelijk op groen", is één reactie. "Bijna standaard vanuit Westerlee naar Naaldwijk, wanneer je komt aanrijden springt het licht op rood. Wanneer je dan een tel wacht springt hij weer op groen", zegt een ander. "Hij reageert net te langzaam."

Tekst gaat door onder de video.

Rijden, stilstaan, weer optrekken… Het lijkt niet ideaal voor de CO2-uitstoot van auto’s. Maar voor deze situatie is wel bewust gekozen, reageert een verkeersmedewerker van de gemeente Westland. Omdat er geen 'hoofdrichting' is, staan de lichten namelijk standaard op rood. Zeker als het rustig is, heb je daardoor sneller groen licht. "Je hoeft niet tot wachten tot de hoofdrichting op het plein eerst naar geel en rood gestuurd wordt en vervolgens nog de nalooprichting moet worden afgewikkeld." Bij het instellen van deze regeling is bovendien gekozen voor de verkeersveiligheid. "Te hard rijdend verkeer wordt voorkomen, je kunt dus niet op volle snelheid doorrijden."

Dat het licht pas op groen springt, op het moment dat je (bijna) stilstaat, heeft overigens te maken met de ligging van de voertuigdetectielus. Die ligt dicht bij de lichten zelf.

Fietsoversteek Meester Jan Tuningstraat

Rijden we vanaf de twee verkeerspleinen verder over de Burgemeester Elsenweg richting Naaldwijk, dan komen we opnieuw stoplichten tegen ter hoogte van de Lange Broekweg en Meester Jan Tuningstraat. We kregen op onze kaart twee afzonderlijke meldingen over de fiets- en voetgangersverkeerslichten op deze plek, een twintigtal anderen bleek het ermee eens. Bij de oversteek van de Meester Jan Tuningstraat naar de Lange Broekweg zouden de verkeerslichten te lang op rood staan en lijkt het erop dat het verkeer op de Burgemeester Elsenweg altijd voorrang heeft. Volgens een van de melders was dat in het verleden wel anders. Een ander noemt het zelfs levensgevaarlijk, omdat ongeduldige fietsers daardoor toch gaan oversteken.

De opmerking dat het in het verleden anders geregeld was op dit kruispunt, klopt, beaamt een verkeersmedewerker van de gemeente Westland. Dat heeft mede te maken het grote aantal vrachtwagens dat die route gebruikt. Die krijgen prioriteit. En daar komt bij dat de verkeerslichten tegenwoordig kunnen communiceren met vrachtwagens. "Sinds kort kunnen vrachtwagens ook prioriteit aanvragen bij dit verkeerslicht om zware vrachtwagens zo min mogelijk te laten stoppen. Een vrachtwagenstop geeft een relatief grote milieubelasting. Uiteraard leidt dit wel tot een langere wachttijd op de zijrichting."

Zeker in de ochtend- en middagspits zullen fietsers en voetgangers dus het gevoel hebben extreem lang te moeten wachten. Maar klopt dat gevoel wel met de werkelijkheid? "Het is zo ingesteld dat de wachttijd in principe niet boven de 60 seconden voor het langzaam verkeer uitkomt."

Maar kan de gemeente er dan niet bij de provincie op aandringen om voetgangers en fietsers sneller groen te geven? "Dat denk ik niet", reageert verkeerswethouder Pieter Varekamp. "Er wordt hier nadrukkelijk rekening gehouden met de doorstroom en dat is belangrijk. Dus daar zal die niet op aangepast worden.

Dit verhaal werd mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Dtv, Omroep Venlo, Studio040 en de WOS werken gezamenlijk aan lokale onderzoeksjournalistiek.

Laat je reactie achter