advertentie Boekestijn

Steakhouse en wijnbar komen tussen de Spaansche Vloot en de Hema. WOS

Winkelleegstand 's-Gravenzande vrijwel opgelost, in Monster nog niet

De tijden van grote winkelleegstand in het centrum van 's-Gravenzande zijn voorbij.

Sterker nog, bijna nergens meer staat winkelruimte te koop of te huur: ondernemen in 's-Gravenzande is booming business. Terwijl in een kern als Monster nog zat winkeloppervlakte te verkrijgen is. Hoe zit dat? 

Alle ogen zijn gericht op de retailvisie van de gemeente Westland, die eind dit jaar wordt gepresenteerd. Daarin staan pluspunten, maar ook uitdagingen op het gebied van winkelen in Westland. Een van de partijen die wensen voor deze visie heeft aangedragen, is de belangenbehartiger voor het midden- en kleinbedrijf: MKB Westland.

"De winkelbezetting is her en der voor verbetering vatbaar", zegt Marjan Naaktgeboren van MKB Westland. Over waarom 's-Gravenzande nauwelijks leegstand kent en een kern als Monster wel: "Om te beginnen, lang niet alle centra zijn met elkaar vergelijkbaar. Niet alleen het verzorgingsgebied is anders, maar ook de positionering van een kern."

Zo is MKB Westland groot voorstander van het transformeren van de aanloopstraten naar winkelcentra. "Westland kent een groot woningtekort. Woningen in winkelcentra zijn goed geschikt voor ouderen én jongeren. Met een beleid en visie kun je straten met leegstand transformeren." MKB is daarom blij met het initiatief van een aantal winkeliers uit Monster die hard werken aan een nieuwe BIZ, een ondernemersvereniging. 

Steakhouse en wijnbar
Ondertussen gaat het 's-Gravenzande voor de wind. Begin volgend jaar wordt op het Marktplein de nieuwbouw tussen hotel-restaurant De Spaansche Vloot en de Hema opgeleverd. In het pand komt een steakhouse en wijnbar, met daarboven twee appartementen. Iets verderop in de Langestraat wordt druk gewerkt aan twee pop-up winkels: een speelgoed met kledingzaak, en een winkel 'van kinderen, voor kinderen'. Dat is een initiatief van kinderopvangorganisatie Okidoki. Het idee is dat kinderen daar spelenderwijs leren met geld om te gaan. Deze zaak opent medio november en is er tot eind december.

En alsof dit allemaal nog niet goed is: het winkelcentrum Hart van 's-Gravenzande is genomineerd voor de NRW Jaarprijs 2020, een prijs voor de beste retailontwikkeling van Nederland. Medio december zal duidelijk worden op de Koopstad aan Zee met de winst aan de haal gaat.

Laat je reactie achter